PRAVIDLA

Základní pravidla 

  • Kdo nečte pravidla je vůl!
  • Dodržujte pravidla a nehádejte se o nich! 
  • Dodržujte zákony ČR! 
  • Akce je určena pouze pro hráče starších 18ti let nebo na speciální výjimku organizátora.
  • Buďte vždy ohleduplní vůči ostatním hráčům, je to hra a má být zábavnou pro všechny. 
  • Nehádej se! Řeš jakýkoli spor s velitelem nebo organizátorem.
  • Po dobu hry je zakázaný alkohol a jiné omamné látky!
  • Platí pravidlo RUDÁ STOP, když toto zazní zastavuje se boj!
  • Slovo organizátora je svaté a nediskutuje se o něm! 

Pravidla boje 

  • Bojujte bezpečně a ohleduplně. 
  • Dávejte pozor, kam šlapete a na překážky upozorňujte i své protivníky.
  • Nejedná se o tvrdou akci, není to žádný kekel! 
  • Stylem boje hra odpovídá v zásadě životovkám 

Každý hráč má v základu vždy 1 život, výjimku tvoří pouze granátníci v boji na blízko mají životy 2. Každá zbraň ubírá vždy za jeden život, ať už se jedná o střelbu nebo boj na blízko. Zásahová plocha je celé tělo, krom hlavy, krku a rozkroku, protože i ustřelený palec u nohy vyřadí vojáka z boje.  

JE ZAKÁZÁNO ÚMYSLNĚ STŘÍLET A ÚTOČIT NA HLAVU, KRK A ROZKROK! Hrajme si bezpečně! Když už tam zásah omylem dostanete, tak ho uznejte, nechceme slyšet: "Hlava neplatí!" 

Pravidla pro střelbuZ palných zbraní je zakázáno střílet na vzdálenost menší než tři metry. Pokud dobýváte pozici nepřítele rychlým postupem, nepočítejte s tím, že ho donutíte na vás nestřílet jen tím, že k němu přiběhnete na 3 metry! Musíte ho napřed ustřílet nebo podniknout útok na bodáky ŠTURM. 

Během střelby je zakázáno klečet! Výjimku má pouze lehká pěchota!

Pamatujte, že z hlavně šlehá půlmetrový plamen, i když ve dne není vidět. - Smí se používat jen schválené zbraně a organizátory dodaná munice. - Miřte na spodní část těla. To povede k tomu, že místo břicha trefíte spíš hruď, než hlavu. - Nestřílejte s ústím hlavně vedle hlavy spolubojovníka (třeba při střelbě z druhé řady). Výstřel může být dost hlasitý a je tu reálné nebezpečí poškození sluchu. - Dávejte pozor, aby se vám do hlavně nedostalo něco nepatřičného, např. hlína nebo kousky cihel ze stropu kasemat, co byste potom mohli vystřelit jako projektil. Neopírejte pušky o zeď. 

Pokud střílíte na krátkou vzdálenost, nepoužívejte nabijáky. Na palbu na pár metrů stačí bohatě zasunout náboj jen "na dva prsty" hluboko do hlavně. Při každém stisku spouště myslete na to, že chcete protivníka trefit, ne mu ublížit. 

Zásah platí do jakékoli části kostýmu, neplatí pouze odrazem a zásahem do pušky (to vás zachránila před mrzkým osudem štěstěna) :) 

Zásah dělovou koulí platí i odrazem. Pro střelbu kartáčem platí stejná pravidla jako při zásahu mušketou. 

Pravidla pro boj z blízka a ŠTURM - Boj probíhá pouze pomocí pobočních zbraní! Nechceme vidět, že se někdo ohání pažbou muškety! Zásahová plocha je celé tělo krom hlavy, krku a rozkroku, tam úder ani nenaznačujte. Hráči umírají na první dobrou, krom granátníků, kteří vydrží dvě rány.  

Jakákoli forma bodání, je zakázána! Povoleno je pouze sekání.

ŠTURM je obrat označující útok na bodáky. V našem případě na pobočky.  ŠTURM nebo speciální scénář hry jsou jediné dva způsoby jak se na hře dostat do boje na blízko. 

  • ŠTURM může jednotka provést pouze na rozkaz vrchního velitele armády.  Pokud rozkaz "ŠTURM" zazní, seržanti ho zopakují svým jednotkám a zahájí útok.  
  • Během ŠTURMu se jednotka stále drží při sobě a bojuje ve skupině. Nechceme žádné jednotlivce jako obíhače. Pokud se voják oddělí od svých druhů, je mrtvý. 
  • Do útoku ŠTURMu může bránící se jednotka vystřelit salvu, ale pouze v rámci bezpečné vzdálenosti. V těchto případech nezapomeňte mířit dolů! 
  • Jednotka, která přijímá ŠTURM se může rozhodnout zda bude držet pozici a utká se útočníky na chladné, nebo se stáhne, čímž se pokládá za zničenou. 


Smrt vojáka 

Voják umírá když je zasažen ranou z muškety, seknut v boji na blízko nebo se oddělí od formace.  Budeme rádi, když zahrajete hezky zranění a smrt.  Poté opouští své druhy a jde na místo oživení, kde čeká na zbytek jednotky. 

Morálka, zničení a oživení  jednotky

Ve hře bude využit systém morálky. Tedy, že ke zničení nemusí být zabiti všichni vojáci jednotky, ale pouze většina. V našem případě, se jednotka pokládá za zničenou pokud zbydou živí pouze 2 vojáci. Ať je důvodem úmrtí vojáků v jednotce cokoli (střelba, boj z blízka nebo se voják oddělil od formace) jakmile klesne počet na 2, jednotka je zničena.  

Další způsoby zničení  jednotky:

  • Jednotka může být také zničena pokud reakcí na nepřátelský ŠTURM je ústup.
  • Pokud seržant uzná, že má jednotka příliš velké ztráty, ale ne dostatečné pro zničení na základě morálky, může rozhodnou, že se celá jednotka stáhne a půjde se oživit. 

Oživení vždy probíhá podle pravidel aktuálního scénáře a vždy se oživuje celá jednotka najednou.


Jednotky, formace a pohyb na bojišti

Na bojišti je každý voják členem své jednotky, která se skládá ze 4-5ti vojáků a jednoho seržanta.  Celá jednotka se vždy pohybuje pohromadě ve formaci a řídí se rozkazy svého seržanta a stranového velitele.  Pokud se některý z vojáků z jakéhokoli důvodu oddělí od své jednotky, tak umírá.  

Základní páteří každé armády vždy budou jednotky řadové pěchoty. V některých scénářích se může nastat situace, kdy obě armády budou mít možnost použít speciální jednotky v podobě lehké pěchoty nebo granátníků. Tyto jednotky budou mít specifická pravidla a budou vždy od ostatních jednotek odlišeny barevnou páskou na pravém rukávu.  

Řadová pěchota - Každá jednotka ve hře je v základu vždy řadovou pěchotou, pokud nebude řečeno jinak.  Řadová pěchota vždy operuje v sevřené formaci, kdy jsou jednotlivý vojáci vzdáleni na loket od sebe. Je na každém veliteli, jak formaci postaví, zda to bude jedna řada nebo dvojstup. Pokud mezi dvěma vojáky padne kamarád formace se automaticky srazí k sobě.  

Granátníci - Jsou elitní jednotkou, která ve všech ohledech funguje stejně jako řadová pěchota jak při střelbě, tak při pohybu ve formaci. Jejich elitnost spočívá v boji na blízko. Kdykoli je zavelen ŠTURM nebo se jednotka jakkoli dostane do boje na chladné, vojáci v boji na blízko mají dva životy místo běžného jednoho. Proti střelbě padají klasicky na první zásah. Granátníci budou vždy odlišeni žlutou páskou na rukávu. 

Lehká pěchota - Jediná jednotka ve hře, která může opustit sevřenou formaci na loket a pohybovat se v harcovnické režimu, kdy mají vojáci rozestupy až na 3 kroky. Jako jediná jednotka ve hře smí lehká pěchota klečet při střelbě. Lehká pěchota je jednotka, která se specializuje na střelbu, tedy nikdy nemůže vyhlásit ŠTURM proti nepřátelské jednotce.  Nepřátelský ŠTURM může na chladné přijmout jako jakákoli jiná jednotka. Pokud přijímá nepřátelský útok na chladné jednotka se srazí k sobě.  Ve hře bude leká pěchota vždy označena zelenou páskou na rukávu. 


Dělostřelectvo

Ve hře budou i speciální jednotky dělostřelectva. Dělostřelci vždy brání svoje dělo do posledního muže a mohou ho opustit pouze v případě smrti. Bojují na blízko stejně jako ostatní jednotky, ale nikdy nemohou provádět ŠTURM.  Pokud se rozhodnou v reakci na nepřátelský ŠTURM ustoupit a opustit dělo, umírají. 

Dělostřelci nepoužívají pušky, můžou si přinést pistoli. Vždy mají poboční zbraně. 

Děla mají dva způsoby střelby: 

  1. Velkorážné kule s dlouhým dostřelem, které trhají údy a hlavy. Tedy jakkoli se vás dotkne dělová koule, byť odrazem nebo do pušky, jste mrtví, mrtví, mrtví. 
  2. Kartáčová střela, výstřel hromady mušketový kulí, které likvidují celé formace.  Zásah se bere stejně jako od muškety, tedy odražený nebo do zbraně neplatí. 


Zbraně 

Ve hře se budou objevovat tři typy zbraní v podobě mušket, chladných pobočních zbraní a děl. Zbraně by měly odpovídat svým reálným předlohám (především ty chladné). 

Muškety (či pistole) - Používají se výhradně takzvané "loktarovky" neboli makety střelných zbraní na principu spáleného deodorantu. Část zbraní zapůjčí organizátoři. Zbraně, které si přivezou hráči, musí projít kontrolou a splňovat následující požadavky: 

  1. Hlaveň je odpadní trubka o průměru 5 cm a komora o průměru max. 7,5 cm. 
  2. Délka komory je maximálně 25 cm a plyn není v komoře nijak promícháván nebo obohacován. 
  3. Munici - pěnové míčky - poskytují organizátoři pro všechny.  Deodoranty jako náhradu střelného prachu si každá hráč obstarává sám. Ze zkušenosti stačí tak 2 na celý den. Důležité je, aby obsahoval co nejméně vody a hlavně ŽÁDNOU pevnou složku - některé antiperspiranty nechávají bílou mazlavou hmotu, která zanáší zbraně. Poznáte snadno i stříknutím malého množství na ruku; po uschnutí nesmí být mazlavá. Značka která vždy dobře funguje je např. AXE. Sice je dražší, ale střílí hezky. 

Pokud nemáte vlastní mušketu, je možné si na akci zapůjčit. POZOR mušket je omezené množství! 

Poboční zbraně - Používají se výhradně měkčené repliky chladných zbraní, takový klasický larpový standard. 

  1. Délka poboční zbraně nesmí přesáhnout 100cm.
  2. Zbraně by měly být alespoň trochu hezké. Hnusobaga nechte doma! Volte typy zbraní, které odpovídají dobovému zasazení hry. Tedy gotické a vikingské meče nechte doma! 
  3. Zbraň by měla být pro uživatele i okolí bezpečná, tedy bez ostrých prvků s měkkou čepelí. Ocelové záštity a koše jsou v pořádku, pokud jsou dobře zpracované. 

Děla - fungují na stejném principu jako muškety, jen o větší ráži. Děla mohou střílet dvěma způsoby, velkorážnou kulí nebo kartáčovou střelou, kterou představuje hromada míčků. 


Kostým

Po dobu bitvy je kostým odpovídající zasazení hry nutností. V táboře mimo hru je kostým silně doporučován pro dotvoření atmosféry. V sobotu večer buďte prosím vážně v kostýmu, je to hezký.  

  • Kostým by měl odpovídat zasazení hry a tématice.
  • Kostým by neměl mít žádné moderní a už vůbec ne reflexní prvky.
  • Moderní boty jsou v pohodě, pokud jsou nerušivé, vaše nové Nike nechte doma!

Pro tvorbu kostýmu můžete využít INSPIROMAT nebo se klidně doptejte organizátorů. Rádi vám poradíme.  


Velitelé a vlajkonoši

Ve hře můžete narazit na dvě úrovně velení. Každá armáda má svého vrchního velitele, který dává rozkazy celé armádě. Jemu jsou podřízení seržanti, kteří velí svým jednotkám. 

  • Vrchní velitel se pohybuje nezávisle na jednotkách a nemusí být v žádné formaci. Může se zapojit do boje, pokud to uzná za moudré.
  • Seržant je součástí své jednotky a krom velení funguje jako klasický voják. 

Vrchní velitel armády a vlajkonoš mají vždy poboční zbraň a mohou mít i pistoli.  Seržant může pušku vyměnit za pistoli, ale měl by velmi zvážit zda nesníží bojový potenciál své jednotky. 

Speciální postavou je ve hře vlajkonoš, který nese armádní standartu. Jedná se o postavu, která může bojovat i zemřít.  Vlajkonoš může být součástí určitých questů. Jeho hlavní a jednou motivací by mělo být aby prapor nikdy nepadl do rukou nepřítele!